I samband med att vi läste Vygotskijs bok Fantasi och kreativitet i barndomen har jag funderat en del på lekens betydelse. Vygotskij skriver att leken är barnets livs-skola.
Jag kommer i håg en konferens jag var på för fritidspedagoger år 2006. En av föreläsarna hette Ewy Dahlin och arbetade med kvalitetsutveckling på fritidshemmet. Hon pratade mycket och varmt om lekens betydelse. Att ha en balans mellan fri och styrd verksamhet. Hör och häpna! hon lade en stor vikt på att ha fokus på processen. Jag hittade en mindmap hon visade på sin föreläsning som jag tycker är viktig och väldigt talande.
Eftersom jag arbetar på fritidshem och har under åren känt ett missnöje från föräldrar med att barnen "bara leker" ritade jag själv en beskrivning om vad ett barn tex utvecklar när de bygger kojor.
Det kändes viktigt att förtydliga lekens betydelse gentemot föräldrar. Givetvis ska pedagoger finnas med och se till att leken blir utvecklande. Fritidshemmet måste också se till att ha ett mångsidigt innehåll för att kunna se till alla barns behov. Det är lika viktigt att ha ett varierande innehåll när det gäller fritidshemmets verksamhet som att variera innehållet på bildlektionerna för att nå alla barn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar