|
Redan på andra uppslaget har jag räknat till 156 ord. |
Mitt uppdrag för dagen var: Räkna alla ord istället för att läsa dem. Räkna alla föremål i rummet utan att klassificera dem.
Varför räkna ord i en bok? Känns viktigt att välja en bok som jag gillar och har läst annars skulle det kännas konstigt att bara räkna ord. Så börjar jag räkna1,2,3... inser att jag måste ta många pauser. Dels för att skriva ner tankar som dyker upp medan jag räknar och för att inte tappa bort mig. Jag funderar om någon annan har samma uppdrag, oj oj vad många ord det var i en vanlig barnbok. Jag tänker att det skulle gå bra att arbeta ämnes övergripanden med bild, text och matematik.1000 ord! Jag bestämde mig för att inte räkna med titel och bokförlag utan bara själva berättelsen.
|
Jag målar ett rum för att placera föremål och mig själv i det. Fastnar först på ordet klassificera. Vad kan finnas i ett rum utan att det delar människor i klassfrågan? Jag målar ett fönster, hur ska det se ut utanför för att inte klassificera huset där detta rum finns i. Är färger klass löst? |
|
Nästa fråga jag fundera på är... vad räknas som föremål? Svenska akademien säger att det är ett konkret substantiv. Hmm är då dörr, golvlist och fönster föremål jag ska räkna. Jag beslutar att räkna föremål som en sak, grej eller pryl. I rummet finns 11 föremål och så jag. Uppdrag slutfört. |
Najs!
SvaraRaderaN-N
SvaraRadera